Tehostetun avohoidon yksikössä ensimmäisenä päivänä mulla oli ravitsemusterapeutille aika, vaikka lääkärin kanssa oltiin aiemmin puhuttu, että minulle se ei ehkä olisi paras vaihtoehto.

Ravitsemusterapeutti teki mulle ateriasuunnitelman. En ole noudattanut ateriasuunnitelmaa, enkä noudata vieläkään. Mitä enemmän mulle tehdään sääntöjä ja suunnitelmia, sitä varmemmin niitä rikon. Niin kävi tässäkin tapauksessa. ''No nyt en ainakaan syö sitäkään vertaa'' oli mun ensireaktio, kun alettiin hiomaan suunnitelmaa mulle sopivaksi. Ja se päätös piti.

En siellä tay:ssä, eli päiväosastolla, syönyt kuin lounaalla vähän salaattia ja joskus leivänpalasen, sekä joko aamupalan tai välipalan. Oli kumpi vaan, sillä aterialla söin mansikoita. Jos en ollut syönyt leipää lounaalla, söin mansikoiden lisäksi vielä jogurttia. Kotona söin yhden aterian, eli söin päivässä kolme ateriaa. 

Tällä hetkellä syön päivässä kaksi ateriaa. Eikä edes ne ateriat ole ateriasuunnitelman mukaisia. Hups..

                       tumblr_static_tumblr_static__640.jpg

 

Tälläinen on siis mun henkilökohtainen ateriasuunnitelma:

AAMUPALA:

☆ marjoja

☆ muroja + maitoa

☆ mukillinen maitokaakaota

LOUNAS:

☆ kauhallinen riisiä/perunamuusia/pastaa TAI 1-2 perunaa

☆ liha-/kana-/kalaruokaa, esim. 3 pyörykkää/kalapuikkoa TAI 1 pihvi TAI kauhallinen pääruokakastiketta TAI annospala uunikalaa ja kauhallinen lisäkekastiketta TAI ½ lautasellista laatikkoruokaa TAI lautasellinen keittoa

☆ ½ lautasellista lämpimiä kasviksia/salaattia + salaatinkastiketta

☆ keiton kanssa leipää

☆ vettä

VÄLIPALA:

☆ karjalanpiirakka tai leipä + margariinia + juustoa + kasviksia

☆ hedelmä

☆ mukillinen maitokaakaota

PÄIVÄLLINEN:

☆ kuten lounas

ILTAPALA:

☆ hedelmä TAI marjoja TAI voileipä

☆ mukillinen maitokaakaota

                      

              tumblr_mtu6ekcdKf1sfh2x5o1_500.jpg

 

Ruokamäärä, mitä tossa ateriasuunnitelmassa on, näyttää järjettömältä. Jaksaako joku muka oikeasti syödä noi paljon? Mä en, enkä edes halua. Ehei, en todellakaan!